ΑΡΘΡΟ: Πώς Μπορούν να Αντιμετωπισθούν οι Αθρόες Παραιτήσεις των Στελεχών των Ε.Δ |
![]() |
![]() |
![]() |
Δευτέρα, 13 Ιανουάριος 2025 16:53 |
Υποπτέραρχος (ΜΑ) ε.α. (f) (*) Β’ Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Στρατιωτικών
Πρόσφατα το ΓΕΕΘΑ ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία να μελετήσει γιατί υπάρχουν τόσες πολλές παραιτήσεις στις Ε.Δ αρχής γενομένης από τους πρωτοετείς των παραγωγικών σχολών Αξιωματικών και Υπαξιωματικών [1] Το θέμα της έρευνας ήταν : «Ελκυστικότητα στρατιωτικού επαγγέλματος- Παράγοντες που ενθαρρύνουν ή αποθαρρύνουν τους νέους να δηλώσουν κάποια στρατιωτική σχολή ». Το δείγμα της έρευνας περιελάμβανε γονείς μαθητών Α’ και Β’ Λυκείου, 100 φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης και 400 μαθητές στρατιωτικών σχολών. Στις 20 Νοεμβρίου η εταιρεία παρουσίασε την έρευνα στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία. Η έρευνα κατέληξε σε 3 συμπεράσματα:
Είναι προφανές λοιπόν ότι δεν υπάρχουν τα κατάλληλα κίνητρα για να ανασταλεί μια κατάσταση που τα τελευταία χρόνια συνεχώς επιδεινώνεται. Αντιλαμβανόμαστε ότι η κατάρτιση νέου μισθολογίου για τους Στρατιωτικούς δεν είναι εύκολη υπόθεση παρά το γεγονός ότι έχει κατά το παρελθόν εξαγγελθεί, πλην όμως η δημιουργία κινήτρων που άπτονται και των τριών συμπερασμάτων της έρευνας μόλις πρόσφατα άρχισε να απασχολεί τους ιθύνοντες και είμαστε ευτυχείς ότι επιτέλους παρουσιάστηκε από το ΥΠΕΘΑ η Ατζέντα 2023 [2] [3] μαζί με σχέδιο νόμου για το στεγαστικό πρόγραμμα και την αξιοποίηση της περιουσίας των Ε.Δ. που είναι ένα πολύ θετικό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση. Έτσι τουλάχιστον τίθεται ένα όραμα και μια προοπτική σ΄ αυτούς που εκούσια αποφασίζουν να φυλάττουν Θερμοπύλες! Επιτρέψατέ μας να αρχίσουμε από τα πλέον εύκολα δηλαδή από το συμπέρασμα υπ΄ αριθμόν 3, μετά να περάσουμε στο υπ΄ αριθμόν 2 και τέλος στο υπ΄ αριθμόν 1 που είναι και το πλέον σύνθετο από πλευράς υλοποίησης γιατί σχετίζεται άμεσα και ευθέως με τον προϋπολογισμό της Χώρας και τις ήδη ανειλημμένες υποχρεώσεις της προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜΟΝ 3. Είναι γεγονός ότι οι Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί των Ε.Δ δεν διαθέτουν επαγγελματικά δικαιώματα με εξαίρεση αυτούς που αποφοιτούν από την Σ.Σ.Α.Σ και οι οποίοι λαμβάνουν Πτυχίο από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ) και μπορούν παράλληλα να εργάζονται ως ιατροί. Αυτό αποτελεί μια εξαίρεση που κατάφορα αδικεί όλους τους άλλους Αξιωματικούς, όλων των Κλάδων των Ε.Δ που ακόμη και για να διδάξουν σε Τεχνικές Σχολές χρειάζεται να ζητήσουν την άδεια της Υπηρεσίας, η οποία δεν είναι δεδομένο ότι θα τους δοθεί. Υπάρχουν δε πολλά παραδείγματα που η έγκριση της Υπηρεσίας δεν δόθηκε ποτέ με διάφορα κάθε φορά προσχήματα. Επειδή δε οι απολαβές των Αξιωματικών και Υπαξιωματικών των Ε.Δ δεν είναι συμβατές με μια άνετη διαβίωση, τα παραδείγματα εκείνων που δουλεύουν σε διάφορες δουλειές (από μαθήματα σε Τεχνικές Σχολές μέχρι συνεργεία αυτοκινήτων και ταξί) μετά το πέρας του υπηρεσιακού ωραρίου χωρίς την έγκριση της Υπηρεσίας είναι πάμπολλα και σχεδόν ο κανόνας. Σημειώνεται επίσης ότι ακόμη και η έγκριση της Υπηρεσίας για παρακολούθηση Ελληνικού Α.Ε.Ι. μετά το υπηρεσιακό ωράριο είναι κατά κανόνα αρνητική. Οι ανωτέρω διαπιστώσεις είναι πραγματικές και αποτελούν βιώματα του υπογράφοντος στον οποίο ανεκλήθη η κανονική άδεια από τον Διοικητή της Μοίρας του όταν πληροφορήθηκε ότι είχε αρχίσει να δίνει κατατακτήριες εξετάσεις στο Ε.Μ.Π το 1975. Οπότε μετά από αυτήν την τραυματική εμπειρία ουδέποτε ζήτησε άδεια της Υπηρεσίας για να συμμετάσχει στις κατατακτήριες εξετάσεις της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών το οποίο τελείωσε το 1981. Επίσης ουδέποτε έλαβε έγκριση άδειας από την Υπηρεσία για να διδάξει στις Τεχνικές Σχολές ΔΕΛΤΑ, όπου δίδασκε από το 1981 ως το 1984 για να ανταπεξέλθει στα οικογενειακά του έξοδα. Τα ανωτέρω δείχνουν ένα πνεύμα το ολιγότερο κακοπροαίρετο και αποτυπώνουν την έλλειψη ΟΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ των κατά τόπους Διοικητών, οι οποίοι αντί να ενθαρρύνουν τα στελέχη τους να επιμορφωθούν ιδίοις εξόδοις & κόποις μετά το ωράριο εργασίας, φέρουν προσκόμματα και αρνούνται την έγκριση που θα έπρεπε να είναι δεδομένη “a priori”. Αυτό με την σειρά του σημαίνει ότι το αίσθημα αδικίας που διακατέχει τα στελέχη των Ε.Δ. από την στάση της Υπηρεσίας που τους αναγκάζει να κάνουν παράνομα τις κινήσεις που θέλουν για να καλυτερεύσουν το μέλλον τους και την ζωή τους, δημιουργεί το πρώτο κτύπημα στο ηθικό των στελεχών, αλλά και την πρώτη καθοριστική ρωγμή στη σχέση στελεχών και Υπηρεσίας, που σε πολλές περιπτώσεις επιταχύνει την παραίτησή τους μόλις ωριμάσουν οι συνθήκες και το κόστος απομάκρυνσης από τις Ε.Δ κριθεί το ελάχιστο δυνατό. Οι Ε.Δ δεν είναι φυλακή για να αντιμετωπίζουν τα στελέχη τους κατ’ αυτόν τον τρόπο. Επομένως είναι καιρός η Ηγεσία των Ε.Δ να αναλάβει τις δέουσες πρωτοβουλίες και σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και άλλους συναρμόδιους φορείς όπως το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Τ.Ε.Ε) ή το αντίστοιχο Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια (π.χ. Ε.Β.Ε.Α) να παρέχουν επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους των Α.Σ.Ε.Ι. μαζί με το αντίστοιχο Πτυχίο Μηχανικού, Ηλεκτρονικού, Ηλεκτρολόγου, Πληροφορικής, Οικονομολόγου και ούτω καθεξής όπως ακριβώς συμβαίνει με τους ιατρούς προελεύσεως Σ.Σ.Α.Σ, ώστε πρώτα να υπάρχει ισοπολιτεία και ύστερα ο καθένας να μπορεί να απασχολείται εκτός υπηρεσιακού ωραρίου όσο επιθυμεί και ανάλογα με τις γνώσεις και δεξιότητες του ώστε να εξασφαλίζει επιπλέον εισόδημα που να καλύπτει στοιχειωδώς τις ανάγκες της οικογένειάς του, αφού οι Ε.Δ δεν είναι σε θέση να δώσουν αντίστοιχες αυξήσεις.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜΟΝ 2. Οι μεταθέσεις αποτελούν ένα άλλο μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα στελέχη των Ε.Δ και κυρίως αυτά του Σ.Ξ για τον απλούστατο λόγο ότι οι μονάδες του ανά την επικράτεια είναι κατά πολύ πολυπληθέστερες των μονάδων του Π.Ν και της Π.Α. Όμως το πρόβλημα είναι κοινό για τρεις (3) κυρίως λόγους που αν και προφανείς, δεν φαίνεται ότι έχει κατανοηθεί από τις κατά καιρούς Ηγεσίες των Ε.Δ.
Εδώ η λύση είναι σχετικά απλή γιατί έχει κατά το παρελθόν εφαρμοσθεί αποτελεσματικά από το ΝΑΤΟ στο Αφγανιστάν όταν μεγάλος αριθμός στελεχών των Ε.Δ της Συμμαχίας στρατωνίστηκε σε καταυλισμούς μέχρι και 10.000 ατόμων στο Kandahar και το Mazar-e Sharif σε προκατασκευασμένα «modules ISOBAU» με όλες τις βασικές ανέσεις τουαλέτας, λουτρού, κουζίνας, γραφείου, τηλεφώνου, internet, κλιματισμού, φωτισμού, ύδρευσης και αποχέτευσης, κέντρων επιχειρήσεων, νοσοκομείων, εστιατορίων και super-markets. Το τεράστιο αυτό έργο ανέλαβε και διεκπεραίωσε σε χρόνο ρεκόρ η NSPA [4]μετά από διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό μεταξύ των εταιρειών των Χωρών Μελών της Συμμαχίας. Επομένως η τεχνογνωσία υπάρχει και μπορεί να χρησιμοποιηθεί επ΄ ωφελεία των Ελληνικών Ε.Δ που αποτελούν και πελάτη της NSPA. Η λύση αυτή εξασφαλίζει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα:
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜΟΝ 1. Από την ανάλυση των συμπερασμάτων υπ’ αριθμόν 3 και 2 γίνεται σαφές ότι η επίλυση του δυσκολότερου προβλήματος λαμβάνει παράταση χρόνου ικανή για τακτοποιηθούν κατά τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης οικονομικά μέτρα για τα οποία έχει ήδη δεσμευθεί είτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε) ή στο ΝΑΤΟ αλλά και οι όποιες οικονομικές εξαγγελίες έχει ήδη ανακοινώσει. Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι το μισθολογικό πρόβλημα των Στελεχών των Ε.Δ. μπορεί να παραπεμφθεί στις καλένδες, με το αιτιολογικό ότι «μα τότε θα ζητήσουν και οι άλλες κατηγορίες δημοσίων λειτουργών αντίστοιχες αυξήσεις». Όμως όπως ήδη παρατηρήσατε η προσέγγιση που κάναμε στο πρόβλημα ήταν ΟΛΙΣΤΙΚΗ γιατί παρόμοιο οικονομικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν και άλλες κατηγορίες Δημόσιων Λειτουργών οι οποίοι συμπεριελήφθησαν στις προταθείσες λύσεις ώστε να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακος και προτάθηκε η συγκεκριμένη διαδικασία υλοποίησης μέσω των Ε.Δ. γιατί μας παρέχεται αυτή τεχνογνωσία δωρεάν λόγω της συμμετοχής μας στο Ν.Α.Τ.Ο. Άρα σε πρώτη φάση όλες οι κατηγορίες Δημοσίων Λειτουργών θα καλυφθούν με πανομοιότυπο τρόπο. Όμως οι ειδικές συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργούν και διαβιούν τα στελέχη των Ε.Δ. που με απλά λόγια περιγράφονται ως:
δημιουργούν το εύλογο δικαίωμα να αμείβονται διαφορετικά από τους λοιπούς Δημόσιους Λειτουργούς, όταν μάλιστα οι Δικαστικοί που κάποτε ήταν στην ίδια κατηγορία με τους Στρατιωτικούς εξακολουθούν να απολαμβάνουν αντίστοιχα οικονομικά προνόμια, λόγω της ιδιαιτερότητας του λειτουργήματός τους, ενώ οι Στρατιωτικοί από την μεταπολίτευση και εντεύθεν θεωρούνται κατώτερης βαθμίδας λειτουργοί, παρά το γεγονός ότι έχουν αποστολή να «φυλάττουν Θερμοπύλες». Εδώ βέβαια πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη το γεγονός, ότι το ηθικό του Έλληνα Ανθυπολοχαγού πλήττεται βάναυσα, όταν πληροφορείται ότι o Βούλγαρος ομόλογός του, η χώρα του οποίου δεν είναι καν στον σκληρό οικονομικό πυρήνα της Ε.Ε. αμείβεται με 950 Ευρώ ανά μήνα, ενώ ο μισθός του Βούλγαρου δεκανέα είναι 1.100 Ευρώ ανά μήνα [5] [6] , και ακόμη περισσότερο όταν ο Τούρκος ομόλογός του, τον οποίο κατ’ εξακολούθηση αντιμετωπίζει στον Έβρο, στο Αιγαίο και στο F.I.R Αθηνών αμείβεται με 1.400 Ευρώ ανά μήνα [7] [8] [9]. Και βέβαια λόγω του υψηλότατου πληθωρισμού στην Τουρκία, η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 34% μπορεί να εξακολουθεί να είναι κάτω από το όριο της πείνας αλλά οι στρατιωτικοί έχουν άλλα προνόμια για να μπορούν να ανταπεξέρχονται επιτυχώς σε τόσα ανοικτά πολεμικά μέτωπα όπως προκύπτει από την λεπτομερή ανάλυση του Μ. Ηλιάδη του 2012. Έτσι για παράδειγμα αναφέρεται ότι οι βουλευτές του Τουρκικού Κοινοβουλίου διαμαρτυρήθηκαν επειδή οι αποδοχές τους όταν βγαίνουν στην σύνταξη είναι μικρότερες όχι μόνον από αυτές του Τούρκου Α/ΓΕΕΘΑ αλλά και από τους Αρχηγούς των Κλάδων των Τουρκικών Ε.Δ. Είναι λοιπόν ενδιαφέρον να δεί κανείς ότι ακόμη και από το 2012 κάποιες μισθολογικές διαφορές Ελλήνων και Τούρκων Στρατιωτικών είναι κραυγαλέες σύμφωνα με το δημοσίευμα Ηλιάδη ως εξής:
ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι πρέπει στο πλαίσιο της Ατζέντας 2030 του ΥΠΕΘΑ να βρεθεί μία δίκαιη και βιώσιμη λύση που να συμβαδίζει με τις προτεραιότητες που θέτει η Ελληνική Πολιτεία για την Ασφάλεια και την Ευημερία της, πριν είναι πολύ αργά διότι «οι καιροί ου μενετοί» [10].
(f) Υποπτέραρχος (ΜΑ) ε.α. Δημήτριος Μ. Πετρίδης Β’ Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Στρατιωτικών (ΠΟΣ) -Μηχανολόγος Μηχανικός Πανεπιστημίου Πατρών (1981) -Αεροναυπηγός Μηχανικός U.S Naval Postgraduate School (1986) -Εκπρόσωπος Ελλάδας στο Δ.Σ της NAMSA (2001-2004) -Aviation Support Programme Manager NAMSA/NSPA (2009-2017) -Μέλος Δ.Σ Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδας (ΑΑΚΕ), Κιβωτού Ολιστικής Παιδείας Ε.Δ -Μέλος Επιστημονικού Συλλόγου Μηχανικών Αεροπορίας (ΕΣΜΑ), Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων (ΣΑΣΙ) και Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ)
[1] www.militaire.gr 5 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024 [2] https://www.mod.mil.gr/imerisia-diatagi-ypoyrgoy-ethnikis-amynas-nikoy-dendia-to-neo-etos-2/ Ατζέντα 2030 [3] https://www.in.gr/2025/01/08/politics/atzenta-2030-kai-oi-stoxoi-tou-2025-gia-ypourgeio-ethnikis-amynas/ [4] NATO SUPPORT & PROCUREMENT AGENCY (NSPA) 2009-2017 όπου ο υπογράφων υπηρέτησε ως Aviation Support Programme Manager. [5] https://www.militaire.gr/voylgaria-misthos-dekanea-1-100-eyro-ellada-misthos-anthypolochagoy-apo-sse-950-eyro/ [10] Ιστορίες Θουκυδίδη Α, 142
(*) ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το άρθρο αποδίδει προσωπικές απόψεις του συντάκτη και δεν εκφράζει, ούτε δεσμεύει το ΔΣ της ΠΟΣ |
Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 13 Ιανουάριος 2025 17:00 |